Orange Plaza Financial Center
Zarządzanie nieruchomością w najlepszym wydaniu.
Przypadek Orange Plaza Financial Center pokazuje, jak istotna jest czujna obserwacja i reagowanie wobec zmiennego rynku najmu powierzchni biurowych i handlowych.
POW. DZIAŁKI
1 700 m 2
POW. BIUROWA
1 631 m 2
POW. USŁUGOWA
892 m 2
POW. UŻYTKOWA
3 299 m 2
- centrum handlowe o wielkości ponad 2,5 tys. m 2
- wybudowane w 2000
- zlokalizowane w centrum Łodzi, przy ul. Piotrkowskiej i al. Piłsudskiego
- odpływ najemców
- trudności z pozyskaniem nowych najemców
- konkurencja ze strony otwartego w 2005 dużego centrum handlowego GALERIA ŁÓDZKA, zlokalizowanego w bliskiej odległości
- zmiana funkcji – przekształcenie w budynek biurowy
- nowa strategia tenant-mix i rekomercjalizacja – usługi bankowe, finansowe, ubezpieczenia
- minimalizacja kosztów inwestycyjnych – maksymalne wykorzystanie istniejących instalacji (wentylacja/klimatyzacja)
- 100% wynajętej powierzchni
- Umowy najmu dłuższe niż 5 lat obejmujące ponad 50% GLA
- Ponad 90% najemców to cieszące się uznaną reputacją spółki blue chip
Z pamiętnika asset managera
Centrum handlowe przekształcone w pełni wynajęty budynek biurowy
Proces zarządzania aktywami jest czasem jak długa podróż. Choć widok za oknem pozornie się nie zmienia, to w dłuższej perspektywie istnieje ciągły ruch i potrzeba adaptacji do nowych warunków i klimatów. Orange Plaza Financial Center to przykład tego, jak skutecznie udało nam się przeprawić przez bardzo zmienny i dynamiczny rynek.
W przypadku Orange Plaza w udziale przypadło nam zarządzanie całym procesem inwestycyjnym. W zakres naszych obowiązków weszło zatem pozyskanie stosownych pozwoleń, wybór działki, nadzór nad projektem architektonicznym i realizacją prac budowlanych, controlling finansowy, a także pełna administracja nad nieruchomością. Ponadto objęliśmy funkcję asset managera. W Łodzi, która na początku XXI w. zmagała się z licznymi problemami ekonomicznymi, potrzeba było nie lada odwagi i znajomości rynku, by móc złapać wiatr w żagle.
Obrać kurs na powierzchnie handlowe!
Za cel obraliśmy sobie płynne wplecenie obiektu w dość dynamicznie zmieniający się krajobraz Łodzi. Miasto często określane mianem „polskiego Manchesteru” wciąż podnosiło się z kolan po upadku przemysłu włókienniczego – jednej z konsekwencji transformacji ustrojowej z 1989. Na przełomie wieku w Łodzi do życia zaczął budzić się handel. Odpowiadając za identyfikację potencjalnych możliwości inwestycyjnych, zdecydowaliśmy się na wykorzystanie jednego z najbardziej rozpoznawalnych symboli miasta – ulicy Piotrkowskiej. Jak pokazała przyszłość – opłaciło się!
Otworzyć szampany! 100% najmu osiągnięte po raz pierwszy
W momencie oddania do użytku Orange Plaza było czteropiętrowym centrum handlowym. Atutem nieruchomości była jej świetna lokalizacja przy skrzyżowaniu dwóch ważnych węzłów komunikacyjnych, projekt architektoniczny dopasowany do sąsiadującej zabudowy, a także innowacyjne udogodnienia oraz wysoki jak na swój czas standard wykończenia. W 2000 Orange Plaza była jednym z najnowocześniejszych budynków w Łodzi, oferując najemcom m.in. sufity podwieszane, kontrolę dostępu czy klimatyzację.
Zmiana kierunku: sektor finansowy i ubezpieczeniowy
Po sześciu latach Orange Plaza zmieniła nazwę na Orange Plaza Financial Center. Na decyzję o transformacji butikowego centrum handlowego w budynek biurowy z funkcjami usługowymi złożyły się dwa czynniki. Po pierwsze sektor usług zaczął swój triumfalny marsz w kierunku Łodzi Po drugie Galeria Łódzka – jedno z największych centrów handlowych w mieście – zdominowało z czasem handel w tej części miasta.
Zamiast podążać za nieopłacalną strategią tenant-mix i ciąć stawki najmu, zdecydowaliśmy wykorzystać wysoki standard budynku oraz bezpośrednie sąsiedztwo infrastruktury administracyjnej, biznesowej i hotelowej. Za sprawą nowych udogodnień, w tym pełnej instalacji ICT, światłowodu i przeszkleń w konstrukcji dachu, Orange Plaza zyskało całkowicie nowe oblicze.
Nasz kurs jest stabilny, a rentowność – zabezpieczona!
Odnowione Orange Plaza okazało się doskonałą lokalizacją dla biur, banków i firm z sektora finansowego. Do dnia dzisiejszego na liście najemców znajdują się tak uznane marki, jak Allianz Bank, Allianz Insurance, AXA Insurance, BOŚ Bank czy Getin Bank.
Orange Plaza Financial Center
1999 | Ruszyły prace budowlane |
2000 | Budynek oddany do użytku |
2001 | Otwierać szampany! Osiągnięte 100% najmu |
2005 | Stawki czynszu spadają niepokojąco w całym mieście. Rozpocząć manewry unikowe! |
2006 | Zmiana kursu: sektor finansów i ubezpieczeń |
2007 | Dotarły nowe udogodnienia: przemiana przestrzeni handlowej w przestrzeń biurową za sprawą wentylacji mechanicznej, pełnej instalacji ICT, światłowodu i przeszkleń w konstrukcji dachu |
2008 - | Nasz kurs jest stabilny, a zysk - zabezpieczony! |