Orange Plaza Financial Center
Zarządzanie nieruchomością w najlepszym wydaniu.
Przypadek Orange Plaza Financial Center pokazuje, jak istotna jest czujna obserwacja i reagowanie wobec zmiennego rynku najmu powierzchni biurowych i handlowych.
POW. DZIAŁKI
1 700 m 2
POW. BIUROWA
1 631 m 2
POW. USŁUGOWA
892 m 2
POW. UŻYTKOWA
3 299 m 2
- centrum handlowe o wielkości ponad 2,5 tys. m 2
- wybudowane w 2000
- zlokalizowane w centrum Łodzi, przy ul. Piotrkowskiej i al. Piłsudskiego
- odpływ najemców
- trudności z pozyskaniem nowych najemców
- konkurencja ze strony otwartego w 2005 dużego centrum handlowego GALERIA ŁÓDZKA, zlokalizowanego w bliskiej odległości
- zmiana funkcji – przekształcenie w budynek biurowy
- nowa strategia tenant-mix i rekomercjalizacja – usługi bankowe, finansowe, ubezpieczenia
- minimalizacja kosztów inwestycyjnych – maksymalne wykorzystanie istniejących instalacji (wentylacja/klimatyzacja)
- 100% wynajętej powierzchni
- Umowy najmu dłuższe niż 5 lat obejmujące ponad 50% GLA
- Ponad 90% najemców to cieszące się uznaną reputacją spółki blue chip
Z pamiętnika asset managera
Centrum handlowe przekształcone w pełni wynajęty budynek biurowy
Proces zarządzania aktywami jest czasem jak długa podróż. Choć widok za oknem pozornie się nie zmienia, to w dłuższej perspektywie istnieje ciągły ruch i potrzeba adaptacji do nowych warunków i klimatów. Orange Plaza Financial Center to przykład tego, jak skutecznie udało nam się przeprawić przez bardzo zmienny i dynamiczny rynek.
W przypadku Orange Plaza w udziale przypadło nam zarządzanie całym procesem inwestycyjnym. W zakres naszych obowiązków weszło zatem pozyskanie stosownych pozwoleń, wybór działki, nadzór nad projektem architektonicznym i realizacją prac budowlanych, controlling finansowy, a także pełna administracja nad nieruchomością. Ponadto objęliśmy funkcję asset managera. W Łodzi, która na początku XXI w. zmagała się z licznymi problemami ekonomicznymi, potrzeba było nie lada odwagi i znajomości rynku, by móc złapać wiatr w żagle.
Obrać kurs na powierzchnie handlowe!
Za cel obraliśmy sobie płynne wplecenie obiektu w dość dynamicznie zmieniający się krajobraz Łodzi. Miasto często określane mianem „polskiego Manchesteru” wciąż podnosiło się z kolan po upadku przemysłu włókienniczego – jednej z konsekwencji transformacji ustrojowej z 1989. Na przełomie wieku w Łodzi do życia zaczął budzić się handel. Odpowiadając za identyfikację potencjalnych możliwości inwestycyjnych, zdecydowaliśmy się na wykorzystanie jednego z najbardziej rozpoznawalnych symboli miasta – ulicy Piotrkowskiej. Jak pokazała przyszłość – opłaciło się!
Otworzyć szampany! 100% najmu osiągnięte po raz pierwszy
W momencie oddania do użytku Orange Plaza było czteropiętrowym centrum handlowym. Atutem nieruchomości była jej świetna lokalizacja przy skrzyżowaniu dwóch ważnych węzłów komunikacyjnych, projekt architektoniczny dopasowany do sąsiadującej zabudowy, a także innowacyjne udogodnienia oraz wysoki jak na swój czas standard wykończenia. W 2000 Orange Plaza była jednym z najnowocześniejszych budynków w Łodzi, oferując najemcom m.in. sufity podwieszane, kontrolę dostępu czy klimatyzację.
Zmiana kierunku: sektor finansowy i ubezpieczeniowy
Po sześciu latach Orange Plaza zmieniła nazwę na Orange Plaza Financial Center. Na decyzję o transformacji butikowego centrum handlowego w budynek biurowy z funkcjami usługowymi złożyły się dwa czynniki. Po pierwsze sektor usług zaczął swój triumfalny marsz w kierunku Łodzi Po drugie Galeria Łódzka – jedno z największych centrów handlowych w mieście – zdominowało z czasem handel w tej części miasta.
Zamiast podążać za nieopłacalną strategią tenant-mix i ciąć stawki najmu, zdecydowaliśmy wykorzystać wysoki standard budynku oraz bezpośrednie sąsiedztwo infrastruktury administracyjnej, biznesowej i hotelowej. Za sprawą nowych udogodnień, w tym pełnej instalacji ICT, światłowodu i przeszkleń w konstrukcji dachu, Orange Plaza zyskało całkowicie nowe oblicze.
Nasz kurs jest stabilny, a rentowność – zabezpieczona!
Odnowione Orange Plaza okazało się doskonałą lokalizacją dla biur, banków i firm z sektora finansowego. Do dnia dzisiejszego na liście najemców znajdują się tak uznane marki, jak Allianz Bank, Allianz Insurance, AXA Insurance, BOŚ Bank czy Getin Bank.
Orange Plaza Financial Center
Dziennik pokładowy
1999 | Ruszyły prace budowlane |
2000 | Budynek oddany do użytku |
2001 | Otwierać szampany! Osiągnięte 100% najmu |
2005 | Stawki czynszu spadają niepokojąco w całym mieście. Rozpocząć manewry unikowe! |
2006 | Zmiana kursu: sektor finansów i ubezpieczeń |
2007 | Dotarły nowe udogodnienia: przemiana przestrzeni handlowej w przestrzeń biurową za sprawą wentylacji mechanicznej, pełnej instalacji ICT, światłowodu i przeszkleń w konstrukcji dachu |
2008 - | Nasz kurs jest stabilny, a zysk - zabezpieczony! |