OFF Piotrkowska Center
OFF Piotrkowska Center, okrzyknięta mianem największego z 7 Nowych Cudów Polski według Magazynu National Geographic, to doskonały przykład na to jak tchnąć nowe życie w poprzemysłową architekturę i wydobyć z niej nowe możliwości dla kreatywnego biznesu.
POW. DZIAŁKI
12 898 m 2
POW. BIUROWA
1 814 m 2
RESTAURACJA
3 030 m 2
POW. UŻYTKOWA
5 695 m 2
- kompleks dawnej fabryki bawełny z XIX w. – teren o powierzchni 1,3 ha
- 5,5 tys. m 2 powierzchni do wynajęcia
- lokalizacja w centrum miasta, w deptakowej części Piotrkowskiej
- skomplikowana komercjalizacja obiektów o niskim standardzie technicznym przy minimalnym zaangażowaniem kapitału własnego
- przypadkowy dobór najemców obniżających wartość nieruchomości
- wysoki koszt gruntownej renowacji obiektów
- nowy tenant-mix nakierowany na przemysły kreatywne – sukcesywny wzrost wartości nieruchomości
- integracja funkcji handlowo-usługowych z funkcją kulturalną – placemaking w oparciu o bogaty wachlarz wydarzeń realizowanych z najemcami
- zaangażowanie kapitału najemców w renowację lokali w zamian za ulgi w czynszu
- stworzenie otoczenia sprzyjającego nowym inwestycjom deweloperskim
- pierwsze miejsce w plebiscycie 7 Cudów Polski według National Geographic Traveler
- popyt przekraczający podaż na lokale
Zawsze miej w zanadrzu alternatywę
Placemaking napędzający rozwój przestrzeni
Kiedy mówimy o rewitalizacji, na pierwszym miejscu należy stawiać ludzi i pomysły, a dopiero potem budynki i ich renowację. OFF Piotrkowska Center to historia zdegradowanego kwartału, który przy minimalnym zaangażowaniu kapitału własnego stał się jedną z najbardziej wartościowych lokalizacji w mieście.
Na stare budynki można spojrzeć jak na problem lub jak na szansę. To zrozumiałe, jeśli weźmie się pod uwagę fakt iż dogłębna renowacja pochłania zazwyczaj ogromne środki – nawet większe, niż budowa „od zera”. Tak też było w przypadku dawnej fabryki bawełny Franciszka Ramischa. Ambitne plany renowacji, dzięki którym historyczny kompleks wypełnić miał się nowymi funkcjami, ostatecznie zostały storpedowane przez globalny kryzys finansowy. Inwestycja w pierwotnym kształcie przestała być opłacalna. Potrzebowaliśmy alternatywy.
Na rozstaju dróg
Stanęliśmy przed wyborem: albo kontynuować współpracę z aktualnymi najemcami, którzy zapewniali relatywnie stały i zadowalający przychód, lecz obniżali wartość nieruchomości, albo zacząć od podstaw. Postawiliśmy na unikalny, surowy klimat postindustrialnych murów do których wpuściliśmy przemysły kreatywne – integralną część ówczesnej strategii miasta. W zamian za ulgi w czynszu udało nam się zaangażować kapitał najemców w renowację lokali. Model biznesowy, który wypracowaliśmy na przestrzeni lat, stanowił atrakcyjną alternatywę dla kapitałochłonnych formatów pokroju tradycyjnych centrów handlowych.
Miejsce, które stało się OFF
Odpowiedzialne zarządzanie aktywami to także staranna selekcja najemców. Pozyskując lokatorów dla starej/nowej przestrzeni mieliśmy jeden warunek: wnieś coś unikatowego. Bądź kreatywny. Zaoferuj coś, czego próżno szukać w sieciówce. Strategię placemakingu oparliśmy następnie o bogaty repertuar wydarzeń organizowanych wspólnie z najemcami. Pozwoliło nam to tchnąć nowe życie w stare mury, co z kolei napędziło rozwój miejskiej sztuki, niestandardowe pomysły na biznes, a przede wszystkim – ludzi. Efekt? Pierwsze miejsce w konkursie Siedem Nowych Cudów Polski organizowanym przez magazyn National Geographic Traveler.
Przyszłość
Nie ustajemy w poszukiwaniach nowych pomysłów, dzięki którym na OFFie jest jeszcze więcej życia. Strategia rozwoju miejsca pozwoliła na stopniowy wzrost wartości nieruchomości, co czyni dalsze ruchy rewitalizacyjne finansowo uzasadnionymi. Wzbogacając OFFa o nowe, wielofunkcyjne projekty – budynki TEAL i SEPIA – chcemy unaocznić, jak innowacyjna przestrzeń miejska pozwala osiągnąć współczesnemu człowiekowi równowagę pomiędzy życiem, a pracą.